Ειδικά Θέματα Παιδαγωγικής Ανάπτυξης του σχολείου

ΓΚΟΒΑΡΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ, ΒΟΥΛΓΑΡΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

Περιγραφή

Το μάθημα αποσκοπεί στη μελέτη βασικών παραγόντων οι οποίοι διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παιδαγωγική ανάπτυξη του σχολείου. Οι ειδικότεροι στόχοι του μαθήματος είναι:

  • Η κατανόησης της έννοιας παιδαγωγική ανάπτυξη του σχολείου
  • Ο αναστοχασμός πάνω στον ρόλο του σχολικού ηγέτη ως διοικητικού, παιδαγωγικού και επιστημονικού καθοδηγητή στο πλαίσιο εκπόνησης ενός σχεδίου παιδαγωγικής ανάπτυξης της σχολικής μονάδας
  • Η οικοδόμηση γνώσεων αναφορικά με τις διαστάσεις της σχολικής κουλτούρας
  • Η οικοδόμηση γνώσεων για την ανάπτυξη στρατηγικών διασύνδεσης σχολείου και κοινότητας
  • Η ευαισθητοποίηση για τον ρόλο που διαδραματίζει η σχολική κουλτούρα στη διασφάλιση ίσων εκπαιδευτικών ευκαιριών
  • Η οικοδόμηση γνώσεων και δεξιοτήτων για την ανάληψη δράσεων επεξεργασίας και εφαρμογής στρατηγικών πρόληψης στη σχολική μονάδα
  • Η ευαισθητοποίηση και οικοδόμηση γνώσεων για την ένταξη της διαπολιτισμικής διάστασης στη σχολική κουλτούρα

Ενότητες

Στην ενότητα αυτή θα εξετασθούν οι λόγοι για τους οποίους κρίνεται αναγκαίος ο αναστοχασμός πάνω στο ζήτημα του προσδιορισμού στόχων και περιεχομένων της σχολικής κουλτούρας με όρους "παιδαγωγικής σχέσης". Περαιτέρω, θα παρουσιασθεί ένα θεωρητικό πλαίσιο αναφοράς για την αποκατάσταση της "παιδαγωγικης σχέσης" και ως κριτήριο διάγνωσης των παργόντων που προκαλούν μείζονα εκπαιδευτικά προβλήματα, όπως π.χ. αυτό της  ενίσχυσης των σχολικών ανισοτήτων, αλλά και ως ορίζοντας σχεδιασμού παερμβάσεων στο επίπεδο των λειτουργιών και των σχέσεων του σχολείου.

Στο πλαίσιο της ενότητας θα αποσαφηνισθεί αρχικά η σχέση μεταξύ ισότητας και διαφορετικότητας και θα ορισθεί η έννοια της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης στη βάση της Θεωρίας της Παιδείας. Στη συνέχεια θα μελετηθούν συγκεκριμένοι τρόποι ανάπτυξης της σχολικής μονάδας σε συνθήκες πολιτισμικής και γλωσσικής πολυμορφίας μέσα από την παρουσίαση και ανάλυση συγκεκριμένων παραδειγμάτων από τον ευρωπαϊκό και ελληνικό χώρο.

Η ενότητα αφορά στην πρόληψη και τη διαχείριση κρίσεων που συμβαίνουν στη σχολική μονάδα. Συγκεκριμένα, γίνεται αναλυτική παρουσίαση των πέντε σταδίων του μοντέλου διαχείρισης κρίσεων στο σχολείο (PREPaRE School Crisis Prevention and Intervention Model) των Brock, S., Sandoval, J. & Sharon, L., 2005). Αρχικά, παρουσιάζονται τα βασικά σημεία ενός σχεδίου πρόληψης και αντιμετώπισης σχολικών κρίσεων δίνοντας έμφαση στη σύσταση και τους ρόλους που διαδραματίζουν τα μέλη της διεπιστημονικής Ομάδας Διαχείρισης Κρίσης στο σχολικό πλαίσιο.

Ειδικότερα, έμφαση δίνεται: α)στην πρόληψη - προετοιμασία και ετοιμότητα του σχολικού πλαισίου για τη διαχείριση κρίσεων β) στον ορισμό μέσων και διαδικασιών στο πλαίσιο ενός σχεδίου δράσης για την αντιμετώπιση της κρίσης γ) στον προσδιορισμό των παραγόντων εκείνων βάσει των οποίων γίνεται η αξιολόγηση των ψυχοσυναισθηματικών αναγκών των εμπλεκομένων στην κρίση προκειμένου να εντοπιστούν τα άτομα που χρήζουν άμεσης βοήθειας δ) στον ρόλο του εκπαιδευτικού στην εφαρμογή ψυχοπαιδαγωγικών προγραμμάτων στήριξης στην τάξη και το σχολείο μετά την κρίση.

Ημερολόγιο