Εκπαίδευση για την αειφορία: Δυνατότητες και Προοπτικές
ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ
- Περιβαλλοντική εκπαίδευση είναι η διαδικασία η οποία θα βοηθήσειτους πολίτες να αποκτήσουν γνώση του περιβάλλοντος και πάνω απόόλα να γίνουν ικανοί και αποφασισμένοι, να έχουν διάθεση να εργαστούνατομικά και συλλογικά για την επίτευξη και τη διατήρηση μιας δυναμικήςισορροπίας μεταξύ της ποιότητας της ζωής και της ποιότητας τουπεριβάλλοντος.
- Η Εκπαίδευση για την Αειφορία Βιώσιμη σκοπό έχει να ενδυναμώνει τους μαθητές όλων των ηλικιών με γνώσεις, δεξιότητες, αξίες και στάσεις για να αντιμετωπίσουν τις αλληλένδετες παγκόσμιες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε, όπως η κλιματική αλλαγή, η περιβαλλοντική υποβάθμιση, η απώλεια βιοποικιλότητας, η φτώχεια και η ανισότητα.
Η μάθηση πρέπει να προετοιμάζει τους μαθητές να βρουν λύσεις για τις προκλήσεις του σήμερα και του μέλλοντος. Η εκπαίδευση πρέπει να είναι μεταμορφωτική και να μας επιτρέπει να λαμβάνουμε τεκμηριωμένες αποφάσεις και να αναλαμβάνουμε ατομική και συλλογική δράση για να αλλάξουμε τις κοινωνίες μας και να φροντίσουμε τον πλανήτη. Η Εκπαίδευση για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη αναγνωρίζεται ως αναπόσπαστο στοιχείο του Στόχου Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDG) 4 για την ποιοτική εκπαίδευση.
- Η Αγωγή Υγείας είναι μια διαδικασία μορφωτικού χαρακτήρα που πρέπει να έχει σαν κύριο στόχο της τα παιδιά. Εκτός από το γεγονός ότι οι συνήθειες που αποκτά κανείς στην παιδική του ηλικία τον ακολουθούν συνήθως στην υπόλοιπη ζωή του, είναι σήμερα γνωστό, πλέον, ότι οι βλάβες που αφορούν στις πιο σημαντικές ασθένειες της κοινωνίας μας εγκαθίστανται στην παιδική ηλικία. Τα οφέλη από την αλλαγή του τρόπου ζωής είναι αντιστρόφως ανάλογα ως προς την ηλικία που γίνεται μια τέτοια αλλαγή. Γι' αυτό και ο ρόλος των παιδαγωγών και των δασκάλων σε μια τέτοια διαδικασία είναι αναντικατάστατος.
ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
Εκπαίδευση για την αειφορία: Δυνατότητες και Προοπτικές
ΤΟΥ ΔΜΠΣ: ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΆΛΛΟΝ
Λιγότερα- Περιβαλλοντική εκπαίδευση είναι η διαδικασία η οποία θα βοηθήσειτους πολίτες να αποκτήσουν γνώση του περιβάλλοντος και πάνω απόόλα να γίνουν ικανοί και αποφασισμένοι, να έχουν διάθεση να εργαστούνατομικά και συλλογικά για την επίτευξη και τη διατήρηση μιας δυναμικήςισορροπίας μεταξύ της ποιότητας της ζωής και της ποιότητας τουπεριβάλλοντος.
- Η Εκπαίδευση για την Αειφορία Βιώσιμη σκοπό έχει να ενδυναμώνει τους μαθητές όλων των ηλικιών με γνώσεις, δεξιότητες, αξίες και στάσεις για να αντιμετωπίσουν τις αλληλένδετες παγκόσμιες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε, όπως η κλιματική αλλαγή, η περιβαλλοντική υποβάθμιση, η απώλεια βιοποικιλότητας, η φτώχεια και η ανισότητα.
Η μάθηση πρέπει να προετοιμάζει τους μαθητές να βρουν λύσεις για τις προκλήσεις του σήμερα και του μέλλοντος. Η εκπαίδευση πρέπει να είναι μεταμορφωτική και να μας επιτρέπει να λαμβάνουμε τεκμηριωμένες αποφάσεις και να αναλαμβάνουμε ατομική και συλλογική δράση για να αλλάξουμε τις κοινωνίες μας και να φροντίσουμε τον πλανήτη.
- Περιβαλλοντική εκπαίδευση είναι η διαδικασία η οποία θα βοηθήσειτους πολίτες να αποκτήσουν γνώση του περιβάλλοντος και πάνω απόόλα να γίνουν ικανοί και αποφασισμένοι, να έχουν διάθεση να εργαστούνατομικά και συλλογικά για την επίτευξη και τη διατήρηση μιας δυναμικήςισορροπίας μεταξύ της ποιότητας της ζωής και της ποιότητας τουπεριβάλλοντος.
- Η Εκπαίδευση για την Αειφορία Βιώσιμη σκοπό έχει να ενδυναμώνει τους μαθητές όλων των ηλικιών με γνώσεις, δεξιότητες, αξίες και στάσεις για να αντιμετωπίσουν τις αλληλένδετες παγκόσμιες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε, όπως η κλιματική αλλαγή, η περιβαλλοντική υποβάθμιση, η απώλεια βιοποικιλότητας, η φτώχεια και η ανισότητα.
Η μάθηση πρέπει να προετοιμάζει τους μαθητές να βρουν λύσεις για τις προκλήσεις του σήμερα και του μέλλοντος. Η εκπαίδευση πρέπει να είναι μεταμορφωτική και να μας επιτρέπει να λαμβάνουμε τεκμηριωμένες αποφάσεις και να αναλαμβάνουμε ατομική και συλλογική δράση για να αλλάξουμε τις κοινωνίες μας και να φροντίσουμε τον πλανήτη.
Περίγραμμα

Περιεχόμενο μαθήματος
Εκπαίδευση για την Αειφορία: Δυνατότητες και Προοπτικές
Εισαγωγή
Η εκπαίδευση για την αειφορία αποτελεί έναν κρίσιμο παράγοντα για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Συνδέει τις κοινωνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές πτυχές της ζωής και προωθεί τη συνείδηση και την ενεργή συμμετοχή των πολιτών σε ζητήματα που αφορούν το μέλλον του πλανήτη.
Δυνατότητες της Εκπαίδευσης για την Αειφορία
1. Αναβάθμιση Γνώσεων και Δεξιοτήτων: Η εκπαιδευτική διαδικασία μπορεί να προωθήσει την κατανόηση βασικών εννοιών όπως η κλιματική αλλαγή, η βιοποικιλότητα και η ανανεώσιμη ενέργεια. Αυτό μπορεί να ενισχύσει τις ικανότητες των μαθητών και των επαγγελματιών να αναζητούν και να εφαρμόζουν βιώσιμες λύσεις.
2. Ανάπτυξη Κριτικής Σκέψης: Η εκπαίδευση για την αειφορία ενθαρρύνει την κριτική σκέψη, τη συνεργασία και την καινοτομία, ενδυναμώνοντας τους μαθητές να αναλογιστούν τις συνέπειες των δράσεών τους και να αναπτύξουν υπεύθυνες στάσεις.
3. Δημιουργία Κοινωνικής Ευθύνης: Μέσω της ευαισθητοποίησης και της συμμετοχής σε κοινοτικά προγράμματα, οι μαθητές μαθαίνουν την αξία της κοινωνικής ευθύνης και της ενεργού συμμετοχής στην κοινότητα.
4. Διασύνδεση Θεμάτων: Η εκπαίδευση για την αειφορία δεν περιορίζεται σε ένα μόνο τομέα, αλλά συνδέει διάφορες επιστήμες, όπως η οικολογία, η οικονομία και η κοινωνιολογία, δημιουργώντας μια ολιστική προσέγγιση στη μάθηση.
Προοπτικές της Εκπαίδευσης για την Αειφορία
1. Ολιστική Εκπαίδευση: Η εκπαίδευση για την αειφορία πρέπει να ενσωματωθεί σε όλα τα επίπεδα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, από την προσχολική εκπαίδευση μέχρι την τριτοβάθμια εκπαίδευση και τη δια βίου μάθηση.
2. Διακρατική Συνεργασία: Η ανάπτυξη διεθνών προγραμμάτων και συνεργασιών μπορεί να επιτρέψει την ανταλλαγή γνώσεων και πρακτικών, προάγοντας την παγκόσμια ευθύνη και τη συνεργασία στην επίλυση κρίσιμων ζητημάτων.
3. Ψηφιακή Εκπαίδευση: Οι σύγχρονες τεχνολογίες προσφέρουν νέες δυνατότητες για την εκπαίδευση στην αειφορία, μέσα από ηλεκτρονικά μαθήματα, διαδικτυακά σεμινάρια και εκπαιδευτικά δίκτυα.
4. Έμφαση στη Σύνθεση Θεμάτων: Η προώθηση διατομεακών προγραμμάτων που συνδυάζουν την εκπαίδευση για την αειφορία με άλλες πτυχές της εκπαίδευσης, όπως η τέχνη, η υγεία και η τεχνολογία, μπορεί να δημιουργήσει πιο εμπλουτισμένες μαθησιακές εμπειρίες.
Η εκπαίδευση για την αειφορία αποτελεί κομβικό στοιχείο της προσπάθειας για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Μέσω της ενίσχυσης των γνώσεων, των δεξιοτήτων και της κοινωνικής ευθύνης, μπορεί να συμβάλει στην οικοδόμηση ενός πληθυσμού που είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του μέλλοντος. Με την υποστήριξη από κυβερνητικούς και μη κυβερνητικούς φορείς, η εκπαίδευση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε έναν πιο βιώσιμο και δίκαιο κόσμο.
ΘΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΔΙΡΗΣ

Δρ. Θοδωρης Μαρδίρης, M.ed, Βιολόγος, Περιβαλλοντολόγος,
πρώην Περιφερειακός Δ/ντης Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας, πρώην Υπεύθυνος Λειτουργίας ΚΠΕ. Καστοριάς
Ερευνητικά ενδιαφέροντα:
Εκπαιδευση για την αειφορία, περιβαλλοντική διαχείριση
ΕΛΕΝΗ ΖΥΜΒΡΑΚΑΚΗ
ΕΛΕΝΗ ΖΥΜΒΡΑΚΑΚΗ

Διδάκτωρ Επιστημών της Αγωγής (Αγωγής Υγείας) Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό, Τμήμα Γεωπονίας, Σχολή Γεωπονίας Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος,
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΆ ΕΝΔΙΑΦΈΡΟΝΤΑ
Διατροφική αγωγή, Αγωγή υγείας, Σεξουαλική Αγωγή
ΓΕΩΡΓΟΣ ΑΜΠΑΤΖΙΔΗΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΜΠΑΤΖΙΔΗΣ

https://www.researchgate.net/profile/Georgios-Ampatzidis-2
Επικουρος καθηγητής στο Τμημα Προσχολικής Εκπαίδευσης του ΠΘ, Διδασκαλία και μάθηση εννοιών για τη φύση και το περιβάλλον.
Ο Γεώργιος Αμπατζίδης είναι απόφοιτος του Τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών. Έχει πραγματοποιήσει μεταπτυχιακές σπουδές Επιστημών της Αγωγής στο Πανεπιστήμιο Πατρών και Δημιουργικής Γραφής στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Είναι κάτοχος διδακτορικού διπλώματος του Πανεπιστημίου Πατρών και έχει πραγματοποιήσει μεταδιδακτορική έρευνα στο ίδιο Πανεπιστήμιο.
Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα, εκτος των άλλων, εστιάζονται στη Εκπαίδευση στη Βιολογία, Διδακτική της Οικολογίας και στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Έχει πλήθος εργασιών όπως αναφέρονται στον παραπάνω σύνδεσμο.
Εκπαίδευση για την Αειφορία: Δυνατότητες και Προοπτικές
Εισαγωγή
Η εκπαίδευση για την αειφορία αποτελεί έναν κρίσιμο παράγοντα για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Συνδέει τις κοινωνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές πτυχές της ζωής και προωθεί τη συνείδηση και την ενεργή συμμετοχή των πολιτών σε ζητήματα που αφορούν το μέλλον του πλανήτη.
Δυνατότητες της Εκπαίδευσης για την Αειφορία
1. Αναβάθμιση Γνώσεων και Δεξιοτήτων: Η εκπαιδευτική διαδικασία μπορεί να προωθήσει την κατανόηση βασικών εννοιών όπως η κλιματική αλλαγή, η βιοποικιλότητα και η ανανεώσιμη ενέργεια. Αυτό μπορεί να ενισχύσει τις ικανότητες των μαθητών και των επαγγελματιών να αναζητούν και να εφαρμόζουν βιώσιμες λύσεις.
2. Ανάπτυξη Κριτικής Σκέψης: Η εκπαίδευση για την αειφορία ενθαρρύνει την κριτική σκέψη, τη συνεργασία και την καινοτομία, ενδυναμώνοντας τους μαθητές να αναλογιστούν τις συνέπειες των δράσεών τους και να αναπτύξουν υπεύθυνες στάσεις.
3. Δημιουργία Κοινωνικής Ευθύνης: Μέσω της ευαισθητοποίησης και της συμμετοχής σε κοινοτικά προγράμματα, οι μαθητές μαθαίνουν την αξία της κοινωνικής ευθύνης και της ενεργού συμμετοχής στην κοινότητα.
4. Διασύνδεση Θεμάτων: Η εκπαίδευση για την αειφορία δεν περιορίζεται σε ένα μόνο τομέα, αλλά συνδέει διάφορες επιστήμες, όπως η οικολογία, η οικονομία και η κοινωνιολογία, δημιουργώντας μια ολιστική προσέγγιση στη μάθηση.
Προοπτικές της Εκπαίδευσης για την Αειφορία
1. Ολιστική Εκπαίδευση: Η εκπαίδευση για την αειφορία πρέπει να ενσωματωθεί σε όλα τα επίπεδα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, από την προσχολική εκπαίδευση μέχρι την τριτοβάθμια εκπαίδευση και τη δια βίου μάθηση.
2. Διακρατική Συνεργασία: Η ανάπτυξη διεθνών προγραμμάτων και συνεργασιών μπορεί να επιτρέψει την ανταλλαγή γνώσεων και πρακτικών, προάγοντας την παγκόσμια ευθύνη και τη συνεργασία στην επίλυση κρίσιμων ζητημάτων.
3. Ψηφιακή Εκπαίδευση: Οι σύγχρονες τεχνολογίες προσφέρουν νέες δυνατότητες για την εκπαίδευση στην αειφορία, μέσα από ηλεκτρονικά μαθήματα, διαδικτυακά σεμινάρια και εκπαιδευτικά δίκτυα.
4. Έμφαση στη Σύνθεση Θεμάτων: Η προώθηση διατομεακών προγραμμάτων που συνδυάζουν την εκπαίδευση για την αειφορία με άλλες πτυχές της εκπαίδευσης, όπως η τέχνη, η υγεία και η τεχνολογία, μπορεί να δημιουργήσει πιο εμπλουτισμένες μαθησιακές εμπειρίες.
Η εκπαίδευση για την αειφορία αποτελεί κομβικό στοιχείο της προσπάθειας για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Μέσω της ενίσχυσης των γνώσεων, των δεξιοτήτων και της κοινωνικής ευθύνης, μπορεί να συμβάλει στην οικοδόμηση ενός πληθυσμού που είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του μέλλοντος. Με την υποστήριξη από κυβερνητικούς και μη κυβερνητικούς φορείς, η εκπαίδευση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε έναν πιο βιώσιμο και δίκαιο κόσμο.
Δρ. Θοδωρης Μαρδίρης, M.ed, Βιολόγος, Περιβαλλοντολόγος,
πρώην Περιφερειακός Δ/ντης Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας, πρώην Υπεύθυνος Λειτουργίας ΚΠΕ. Καστοριάς
Ερευνητικά ενδιαφέροντα:
Εκπαιδευση για την αειφορία, περιβαλλοντική διαχείριση
ΕΛΕΝΗ ΖΥΜΒΡΑΚΑΚΗ
Διδάκτωρ Επιστημών της Αγωγής (Αγωγής Υγείας) Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό, Τμήμα Γεωπονίας, Σχολή Γεωπονίας Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος,
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΆ ΕΝΔΙΑΦΈΡΟΝΤΑ
Διατροφική αγωγή, Αγωγή υγείας, Σεξουαλική Αγωγή
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΜΠΑΤΖΙΔΗΣ
https://www.researchgate.net/profile/Georgios-Ampatzidis-2
Επικουρος καθηγητής στο Τμημα Προσχολικής Εκπαίδευσης του ΠΘ, Διδασκαλία και μάθηση εννοιών για τη φύση και το περιβάλλον.
Ο Γεώργιος Αμπατζίδης είναι απόφοιτος του Τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών. Έχει πραγματοποιήσει μεταπτυχιακές σπουδές Επιστημών της Αγωγής στο Πανεπιστήμιο Πατρών και Δημιουργικής Γραφής στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Είναι κάτοχος διδακτορικού διπλώματος του Πανεπιστημίου Πατρών και έχει πραγματοποιήσει μεταδιδακτορική έρευνα στο ίδιο Πανεπιστήμιο.
Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα, εκτος των άλλων, εστιάζονται στη Εκπαίδευση στη Βιολογία, Διδακτική της Οικολογίας και στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Έχει πλήθος εργασιών όπως αναφέρονται στον παραπάνω σύνδεσμο.