Περιεχόμενο μαθήματος
Εκπαίδευση για την Αειφορία: Δυνατότητες και Προοπτικές
Εισαγωγή
Η εκπαίδευση για την αειφορία αποτελεί έναν κρίσιμο παράγοντα για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Συνδέει τις κοινωνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές πτυχές της ζωής και προωθεί τη συνείδηση και την ενεργή συμμετοχή των πολιτών σε ζητήματα που αφορούν το μέλλον του πλανήτη.
Δυνατότητες της Εκπαίδευσης για την Αειφορία
1. Αναβάθμιση Γνώσεων και Δεξιοτήτων: Η εκπαιδευτική διαδικασία μπορεί να προωθήσει την κατανόηση βασικών εννοιών όπως η κλιματική αλλαγή, η βιοποικιλότητα και η ανανεώσιμη ενέργεια. Αυτό μπορεί να ενισχύσει τις ικανότητες των μαθητών και των επαγγελματιών να αναζητούν και να εφαρμόζουν βιώσιμες λύσεις.
2. Ανάπτυξη Κριτικής Σκέψης: Η εκπαίδευση για την αειφορία ενθαρρύνει την κριτική σκέψη, τη συνεργασία και την καινοτομία, ενδυναμώνοντας τους μαθητές να αναλογιστούν τις συνέπειες των δράσεών τους και να αναπτύξουν υπεύθυνες στάσεις.
3. Δημιουργία Κοινωνικής Ευθύνης: Μέσω της ευαισθητοποίησης και της συμμετοχής σε κοινοτικά προγράμματα, οι μαθητές μαθαίνουν την αξία της κοινωνικής ευθύνης και της ενεργού συμμετοχής στην κοινότητα.
4. Διασύνδεση Θεμάτων: Η εκπαίδευση για την αειφορία δεν περιορίζεται σε ένα μόνο τομέα, αλλά συνδέει διάφορες επιστήμες, όπως η οικολογία, η οικονομία και η κοινωνιολογία, δημιουργώντας μια ολιστική προσέγγιση στη μάθηση.
Προοπτικές της Εκπαίδευσης για την Αειφορία
1. Ολιστική Εκπαίδευση: Η εκπαίδευση για την αειφορία πρέπει να ενσωματωθεί σε όλα τα επίπεδα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, από την προσχολική εκπαίδευση μέχρι την τριτοβάθμια εκπαίδευση και τη δια βίου μάθηση.
2. Διακρατική Συνεργασία: Η ανάπτυξη διεθνών προγραμμάτων και συνεργασιών μπορεί να επιτρέψει την ανταλλαγή γνώσεων και πρακτικών, προάγοντας την παγκόσμια ευθύνη και τη συνεργασία στην επίλυση κρίσιμων ζητημάτων.
3. Ψηφιακή Εκπαίδευση: Οι σύγχρονες τεχνολογίες προσφέρουν νέες δυνατότητες για την εκπαίδευση στην αειφορία, μέσα από ηλεκτρονικά μαθήματα, διαδικτυακά σεμινάρια και εκπαιδευτικά δίκτυα.
4. Έμφαση στη Σύνθεση Θεμάτων: Η προώθηση διατομεακών προγραμμάτων που συνδυάζουν την εκπαίδευση για την αειφορία με άλλες πτυχές της εκπαίδευσης, όπως η τέχνη, η υγεία και η τεχνολογία, μπορεί να δημιουργήσει πιο εμπλουτισμένες μαθησιακές εμπειρίες.
Η εκπαίδευση για την αειφορία αποτελεί κομβικό στοιχείο της προσπάθειας για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Μέσω της ενίσχυσης των γνώσεων, των δεξιοτήτων και της κοινωνικής ευθύνης, μπορεί να συμβάλει στην οικοδόμηση ενός πληθυσμού που είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του μέλλοντος. Με την υποστήριξη από κυβερνητικούς και μη κυβερνητικούς φορείς, η εκπαίδευση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε έναν πιο βιώσιμο και δίκαιο κόσμο.
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΣ
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΣ
ΟΜΟΤΙΜΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΉΣ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ, ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΑΕΙΦΟΡΙΑΣ
https://stefanos-paraskevopoulos.webnode.gr/
ΘΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΔΙΡΗΣ
Δρ. Θοδωρης Μαρδίρης, M.ed, Βιολόγος, Περιβαλλοντολόγος,
πρώην Περιφερειακός Δ/ντης Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας, πρώην Υπεύθυνος Λειτουργίας ΚΠΕ. Καστοριάς
Ερευνητικά ενδιαφέροντα:
Εκπαιδευση για την αειφορία, περιβαλλοντική διαχείριση
ΕΛΕΝΗ ΖΥΜΒΡΑΚΑΚΗ
ΕΛΕΝΗ ΖΥΜΒΡΑΚΑΚΗ
Διδάκτωρ Επιστημών της Αγωγής (Αγωγής Υγείας) Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό, Τμήμα Γεωπονίας, Σχολή Γεωπονίας Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος,
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΆ ΕΝΔΙΑΦΈΡΟΝΤΑ
Διατροφική αγωγή, Αγωγή υγείας, Σεξουαλική Αγωγή
ΓΕΩΡΓΟΣ ΑΜΠΑΤΖΙΔΗΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΜΠΑΤΖΙΔΗΣ
https://www.researchgate.net/profile/Georgios-Ampatzidis-2
Επικουρος καθηγητής στο Τμημα Προσχολικής Εκπαίδευσης του ΠΘ, Διδασκαλία και μάθηση εννοιών για τη φύση και το περιβάλλον.
Ο Γεώργιος Αμπατζίδης είναι απόφοιτος του Τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών. Έχει πραγματοποιήσει μεταπτυχιακές σπουδές Επιστημών της Αγωγής στο Πανεπιστήμιο Πατρών και Δημιουργικής Γραφής στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Είναι κάτοχος διδακτορικού διπλώματος του Πανεπιστημίου Πατρών και έχει πραγματοποιήσει μεταδιδακτορική έρευνα στο ίδιο Πανεπιστήμιο.
Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα, εκτος των άλλων, εστιάζονται στη Εκπαίδευση στη Βιολογία, Διδακτική της Οικολογίας και στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Έχει πλήθος εργασιών όπως αναφέρονται στον παραπάνω σύνδεσμο.
Τσεβρένη Ίριδα
ΙΡΙΔΑ ΤΣΕΒΡΕΝΗ
ΠΤΠΕ, ΠΘ, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
Η Ίριδα Τσεβρένη έχει αποφοιτήσει από το Τμήμα Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Κατέχει μεταπτυχιακό δίπλωμα σπουδών και διδακτορικό δίπλωμα από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Η διδακτορική της διατριβή έχει θέμα τη συμμετοχή των παιδιών στον αστικό σχεδιασμό μέσα από την περιβαλλοντική εκπαίδευση. Στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου έχει εκπονήσει μεταδιδακτορική έρευνα με θέμα τη διαμόρφωση αρχών σχεδιασμού των χώρων παιχνιδιού για παιδιά με αναπηρία μέσα από συμμετοχικές διαδικασίες, με υποτροφία του ΙΚΥ. Έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στο πλαίσιο της τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης και της εκπαίδευσης ενηλίκων.
Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν την περιβαλλοντική εκπαίδευση στην πρώτη παιδική ηλικία, την κριτική παιδαγωγική του χώρου, τη συμμετοχή των παιδιών στον σχεδιασμό και στη φροντίδα του περιβάλλοντός τους, την παιδαγωγική της φύσης, την ολιστική εκπαίδευση, την οικοφαινομενολογία, την περισυλλογιστική παιδαγωγική, την ενσυνειδητότητα στην εκπαίδευση, την περιβαλλοντική εκπαίδευση βασισμένη στις τέχνες, τη σύνδεση περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και οικοκεντρισμού και την εκπαίδευση για την κλιματική αλλαγή.