ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ (2021-2022)
ΔΡΙΤΣΑΣ ΣΟΦΟΚΛΗΣ
•Αντικείμενο της ΕΑ: ο προσδιορισμός της αξίας των δράσεων του εκπαιδευτικού
συστήματος με αξιόπιστο τρόπο με στόχο την επίτευξη αλλαγών και την ανάπτυξή του
•Σκοπός της αξιολόγησης είναι η βελτίωση και η ποιοτική αναβάθμιση όλων των
συντελεστών της και η συνεχής βελτίωση της παιδαγωγικής επικοινωνίας και σχέσης
με τους αξιολογούμενους.
Συγκεκριμένα αναμένεται οι φοιτητές να συνειδητοποιήσουν ότι με την αξιολόγηση
του εκπαιδευτικού έργου επιδιώκεται:
η συνεχής βελτίωση της διδακτικής πρακτικής μέσα στην τάξη,
η ποιοτική ανάπτυξη της σχολικής ζωής,
η επιτάχυνση της υλοποίησης του εκπαιδευτικού προγράμματος,
η επισήμανση των αδυναμιών του εκπαιδευτικού συστήματος,
η αποτίμηση των προσπαθειών και
η κινητοποίηση όλων των παραγόντων της εκπαιδευτικής διαδικασίας για την
αναβάθμιση του συνολικού εκπαιδευτικού αποτελέσματος.
•Αντικείμενο της ΕΑ: ο προσδιορισμός της αξίας των δράσεων του εκπαιδευτικού
συστήματος με αξιόπιστο τρόπο με στόχο την επίτευξη αλλαγών και την ανάπτυξή του
•Σκοπός της αξιολόγησης είναι η βελτίωση και η ποιοτική αναβάθμιση όλων των
συντελεστών της και η συνεχής βελτίωση της παιδαγωγικής επικοινωνίας και σχέσης
με τους αξιολογούμενους.
Συγκεκριμένα αναμένεται οι φοιτητές να συνειδητοποιήσουν ότι με την αξιολόγηση
του εκπαιδευτικού έργου επιδιώκεται:
η συνεχής βελτίωση της διδακτικής πρακτικής μέσα στην τάξη,
η ποιοτική ανάπτυξη της σχολικής ζωής,
η επιτάχυνση της υλοποίησης του εκπαιδευτικού προγράμματος,
η επισήμανση των αδυναμιών του εκπαιδευτικού συστήματος,
η αποτίμηση των προσπαθειών και
η κινητοποίηση όλων των παραγόντων της εκπαιδευτικής διαδικασίας για την
αναβάθμιση του συνολικού εκπαιδευτικού αποτελέσματος.
•Αντικείμενο της ΕΑ: ο προσδιορισμός της αξίας των δράσεων του εκπαιδευτικού
συστήματος με αξιόπιστο τρόπο με στόχο την επίτευξη αλλαγών και την ανάπτυξή του
•Σκοπός της αξιολόγησης είναι η βελτίωση και η ποιοτική αναβάθμιση όλων των
συντελεστών της και η συνεχής βελτίωση της παιδαγωγικής επικοινωνίας και σχέσης
με τους αξιολογούμενους.
Συγκεκριμένα αναμένεται οι φοιτητές να συνειδητοποιήσουν ότι με την αξιολόγηση
του εκπαιδευτικού έργου επιδιώκεται:
η συνεχής βελτίωση της διδακτικής πρακτικής μέσα στην τάξη,
η ποιοτική ανάπτυξη της σχολικής ζωής,
η επιτάχυνση της υλοποίησης του εκπαιδευτικού προγράμματος,
η επισήμανση των αδυναμιών του εκπαιδευτικού συστήματος,
η αποτίμηση των προσπαθειών και
η κινητοποίηση όλων των παραγόντων της εκπαιδευτικής διαδικασίας για την
αναβάθμιση του συνολικού εκπαιδευτικού αποτελέσματος.
Περίγραμμα
Περιεχόμενο μαθήματος
Εφαρμογή και Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών Διαδικασιών στην Περιβαλλοντική Αγωγή
Εισαγωγή
Η περιβαλλοντική αγωγή είναι μια διεπιστημονική προσέγγιση που στοχεύει στην ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης και υπευθυνότητας στους μαθητές. Στο πλαίσιο της εφαρμογής και αξιολόγησης εκπαιδευτικών διαδικασιών στην περιβαλλοντική αγωγή, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε τη σημασία της ενεργητικής συμμετοχής, της βιωματικής μάθησης και της κριτικής σκέψης.
Εφαρμογή Εκπαιδευτικών Διαδικασιών
1. Δημιουργία Σχεδίων Μαθήματος
- Σχεδιασμός μαθημάτων που εστιάζουν σε περιβαλλοντικά ζητήματα, όπως η κλιματική αλλαγή, η βιωσιμότητα και η προστασία της βιοποικιλότητας.
- Χρήση πολυδιάστατων προσεγγίσεων που να περιλαμβάνουν θεωρία, πρακτική εφαρμογή και δραστηριότητες στην ύπαιθρο.
2. Δραστηριότητες Έρευνας και Έργων (προτζεκτ)
- Οι μαθητές αναλαμβάνουν ερευνητικά έργα που περιλαμβάνουν συλλογή και ανάλυση δεδομένων, διοργάνωση εκδηλώσεων ή εκστρατειών ευαισθητοποίησης.
- Ενθάρρυνση της συμμετοχής σε προγράμματα αναδάσωσης, καθαρισμού παραλιών ή άλλες περιβαλλοντικές δράσεις.
3. Χρήση Τεχνολογιών και Ψηφιακών Εργαλείων
- Ενσωμάτωση ψηφιακών εργαλείων όπως GIS (Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών), εκπαιδευτικές εφαρμογές και κοινωνικά δίκτυα για την προώθηση της συνεργασίας και της ανταλλαγής ιδεών.
- Δημιουργία διαδικτυακών φόρουμ ή πλατφορμών όπου οι μαθητές μπορούν να μοιραστούν τις ιδέες και τα έργα τους.
4. Διαθεματική Προσέγγιση
- Σύνδεση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με άλλες επιστήμες (όπως φυσική, χημεία και κοινωνικές επιστήμες) προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές τις αλληλεπιδράσεις και την πολυπλοκότητα των περιβαλλοντικών θεμάτων.
Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών Διαδικασιών
1. Αξιολόγηση της Διεργασίας Μάθησης
- Χρήση ερωτηματολόγιων, συνεντεύξεων και παρατηρήσεων για την αξιολόγηση της ενεργητικής συμμετοχής και των βιωματικών εμπειριών των μαθητών.
- Σημείωση προόδου σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο κατά τη διάρκεια εργασιών και δραστηριοτήτων.
2. Αξιολόγηση των Τεχνικών και Μεθόδων
- Ανάλυση της αποτελεσματικότητας των χρησιμοποιούμενων μεθόδων διδασκαλίας και δραστηριοτήτων. Ποιες τεχνικές προωθούν καλύτερα τη συμμετοχή, τη συζήτηση και την κριτική σκέψη;
- Συλλογή ανατροφοδότησης από μαθητές σχετικά με τις προτιμήσεις και τις προτάσεις τους για βελτίωση.
3. Αξιολόγηση Μαθησιακών Αποτελεσμάτων
- Πραγματοποίηση διαγνωστικών και τυπικών tests για την εκτίμηση των γνώσεων και των δεξιοτήτων που αποκτήθηκαν από τους μαθητές.
- Αξιολόγηση της επίδρασης της περιβαλλοντικής αγωγής στη διαμόρφωση περιβαλλοντικά υπεύθυνων στάσεων και συμπεριφορών.
Η εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικών διαδικασιών στην περιβαλλοντική αγωγή απαιτούν καινοτόμες προσεγγίσεις και διαρκή αναστοχασμό. Μέσω της ενεργητικής συμμετοχής και των βιωματικών δραστηριοτήτων, οι μαθητές όχι μόνο θα αποκτούν γνώσεις αλλά θα αναπτύσσουν και μια συνειδητή σχέση με το περιβάλλον. Η αξιολόγηση αυτών των διαδικασιών είναι κρίσιμη για τη συνέχιση και τη βελτίωση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και την προετοιμασία των μαθητών να αντιμετωπίσουν τις πρόκλησεις του μέλλοντος με υπευθυνότητα και γνώση.
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΣ

ΟΜΟΤΙΜΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΉΣ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
ΝΙΚΟΣ ΧΑΝΙΩΤΑΚΗΣ

ΝΙΚΟΣ ΧΑΝΙΩΤΑΚΗΣ
Ο Νίκος Χανιωτάκης είναι Αν. Καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με γνωστικό αντικείμενο τη Σχολική Παιδαγωγική. Σπούδασε στην Ελλάδα και στη συνέχεια στη Γερμανία, όπου απέκτησε τον τίτλο Magister Artium στα Παιδαγωγικά με δευτερεύοντες κλάδους την Ψυχολογία και τη Φιλοσοφία. Αναγορεύτηκε Διδάκτορας των Επιστημών της Αγωγής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Κρήτης. Υπηρέτησε στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και διετέλεσε λέκτορας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ
Αξιολόγηση εκπαιδευτικών διαδικασιών και εκπαιδευτικού έργου, Τυπικές, μη
τυπικές και άτυπες μορφές εκπαίδευσης
ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

ΠΗΝΕΠΟΛΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
http://users.uowm.gr/ppapadopoulou/
Η Πηνελόπη Παπαδοπούλου είναι Καθηγήτρια Εκπαίδευσης στη Βιολογία στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Π.Δ.Μ. Οι προπτυχιακές και οι διδακτορικές σπουδές της έγιναν στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης στην Σχολή Θετικών Επιστημών (Τμήμα Βιολογίας) και στην Παιδαγωγική Σχολή (ΠΤΔΕ) αντίστοιχα. Έχει παρακολουθήσει μια σειρά επιμορφωτικών σεμιναρίων στο εσωτερικό και το εξωτερικό. Έχει διδάξει ως Βιολόγος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (25 έτη, κατά τα τελευταία 7 έτη υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης), στο ΑΠΘ (Τμήμα Βιολογίας, Διδασκαλείο Νηπιαγωγών και Διδασκαλείο Δ. Γληνός του ΠΤΔΕ) και στο ΠΤΝ του ΠΔΜ από το 2009. Έχει συνεργαστεί σε 11 ερευνητικά έργα.
Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα σχετίζονται κυρίως με:
την επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτικών σε ζητήματα διδακτικού σχεδιασμού (ΔΜΑ) και διδασκαλίας των Φυσικών επιστημών, την εννοιολογική οικολογία της Εξελικτικής Θεωρίας, την διερεύνηση αντιλήψεων και την καλλιέργεια των δεξιοτήτων της επιστημονικής μεθόδου σε παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας των παιδιών προσχολικής ηλικίας, οι οποίες σχετίζονται με βασικές βιολογικές έννοιες και διαδικασίες και τέλος ζητήματα που σχετίζονται με την Εκπαίδευση για την Βιώσιμη Ανάπτυξη και την σύνδεσή της με την επίτευξη των Στόχων για την Βιώσιμη Ανάπτυξη του ΟΗΕ.
ΧΡΙΣΤΙΑΝΑ ΛΑΠΠΑ

ΧΡΙΣΤΙΑΝΑ ΛΑΠΠΑ
https://www.researchgate.net/profile/Christina-Lappa
Ελαβε το διδακτορικό της από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Τμήμα Ειδικής Αγωγής).
Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται σε Νοητική Αναπηρία, Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος, Ειδική Αγωγή, Συνεκπαίδευση, Εκπαιδευτικές Πολιτικές, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Αναπτυξιακές Αναπηρίες, Πρώιμη Παρέμβαση, Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς, Κοινωνικές Δεξιότητες, Κατάκτηση Γλωσσών. Οι μεθοδολογικές της προτιμήσεις κλίνουν προς ποσοτικές έρευνες, πειραματικά σχέδια, σχέδια έρευνας.
Εφαρμογή και Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών Διαδικασιών στην Περιβαλλοντική Αγωγή
Εισαγωγή
Η περιβαλλοντική αγωγή είναι μια διεπιστημονική προσέγγιση που στοχεύει στην ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης και υπευθυνότητας στους μαθητές. Στο πλαίσιο της εφαρμογής και αξιολόγησης εκπαιδευτικών διαδικασιών στην περιβαλλοντική αγωγή, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε τη σημασία της ενεργητικής συμμετοχής, της βιωματικής μάθησης και της κριτικής σκέψης.
Εφαρμογή Εκπαιδευτικών Διαδικασιών
1. Δημιουργία Σχεδίων Μαθήματος
- Σχεδιασμός μαθημάτων που εστιάζουν σε περιβαλλοντικά ζητήματα, όπως η κλιματική αλλαγή, η βιωσιμότητα και η προστασία της βιοποικιλότητας.
- Χρήση πολυδιάστατων προσεγγίσεων που να περιλαμβάνουν θεωρία, πρακτική εφαρμογή και δραστηριότητες στην ύπαιθρο.
2. Δραστηριότητες Έρευνας και Έργων (προτζεκτ)
- Οι μαθητές αναλαμβάνουν ερευνητικά έργα που περιλαμβάνουν συλλογή και ανάλυση δεδομένων, διοργάνωση εκδηλώσεων ή εκστρατειών ευαισθητοποίησης.
- Ενθάρρυνση της συμμετοχής σε προγράμματα αναδάσωσης, καθαρισμού παραλιών ή άλλες περιβαλλοντικές δράσεις.
3. Χρήση Τεχνολογιών και Ψηφιακών Εργαλείων
- Ενσωμάτωση ψηφιακών εργαλείων όπως GIS (Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών), εκπαιδευτικές εφαρμογές και κοινωνικά δίκτυα για την προώθηση της συνεργασίας και της ανταλλαγής ιδεών.
- Δημιουργία διαδικτυακών φόρουμ ή πλατφορμών όπου οι μαθητές μπορούν να μοιραστούν τις ιδέες και τα έργα τους.
4. Διαθεματική Προσέγγιση
- Σύνδεση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με άλλες επιστήμες (όπως φυσική, χημεία και κοινωνικές επιστήμες) προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές τις αλληλεπιδράσεις και την πολυπλοκότητα των περιβαλλοντικών θεμάτων.
Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών Διαδικασιών
1. Αξιολόγηση της Διεργασίας Μάθησης
- Χρήση ερωτηματολόγιων, συνεντεύξεων και παρατηρήσεων για την αξιολόγηση της ενεργητικής συμμετοχής και των βιωματικών εμπειριών των μαθητών.
- Σημείωση προόδου σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο κατά τη διάρκεια εργασιών και δραστηριοτήτων.
2. Αξιολόγηση των Τεχνικών και Μεθόδων
- Ανάλυση της αποτελεσματικότητας των χρησιμοποιούμενων μεθόδων διδασκαλίας και δραστηριοτήτων. Ποιες τεχνικές προωθούν καλύτερα τη συμμετοχή, τη συζήτηση και την κριτική σκέψη;
- Συλλογή ανατροφοδότησης από μαθητές σχετικά με τις προτιμήσεις και τις προτάσεις τους για βελτίωση.
3. Αξιολόγηση Μαθησιακών Αποτελεσμάτων
- Πραγματοποίηση διαγνωστικών και τυπικών tests για την εκτίμηση των γνώσεων και των δεξιοτήτων που αποκτήθηκαν από τους μαθητές.
- Αξιολόγηση της επίδρασης της περιβαλλοντικής αγωγής στη διαμόρφωση περιβαλλοντικά υπεύθυνων στάσεων και συμπεριφορών.
Η εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικών διαδικασιών στην περιβαλλοντική αγωγή απαιτούν καινοτόμες προσεγγίσεις και διαρκή αναστοχασμό. Μέσω της ενεργητικής συμμετοχής και των βιωματικών δραστηριοτήτων, οι μαθητές όχι μόνο θα αποκτούν γνώσεις αλλά θα αναπτύσσουν και μια συνειδητή σχέση με το περιβάλλον. Η αξιολόγηση αυτών των διαδικασιών είναι κρίσιμη για τη συνέχιση και τη βελτίωση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και την προετοιμασία των μαθητών να αντιμετωπίσουν τις πρόκλησεις του μέλλοντος με υπευθυνότητα και γνώση.
ΟΜΟΤΙΜΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΉΣ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
ΝΙΚΟΣ ΧΑΝΙΩΤΑΚΗΣ
Ο Νίκος Χανιωτάκης είναι Αν. Καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με γνωστικό αντικείμενο τη Σχολική Παιδαγωγική. Σπούδασε στην Ελλάδα και στη συνέχεια στη Γερμανία, όπου απέκτησε τον τίτλο Magister Artium στα Παιδαγωγικά με δευτερεύοντες κλάδους την Ψυχολογία και τη Φιλοσοφία. Αναγορεύτηκε Διδάκτορας των Επιστημών της Αγωγής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Κρήτης. Υπηρέτησε στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και διετέλεσε λέκτορας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ
Αξιολόγηση εκπαιδευτικών διαδικασιών και εκπαιδευτικού έργου, Τυπικές, μη
τυπικές και άτυπες μορφές εκπαίδευσης
ΠΗΝΕΠΟΛΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
http://users.uowm.gr/ppapadopoulou/ |
Η Πηνελόπη Παπαδοπούλου είναι Καθηγήτρια Εκπαίδευσης στη Βιολογία στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Π.Δ.Μ. Οι προπτυχιακές και οι διδακτορικές σπουδές της έγιναν στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης στην Σχολή Θετικών Επιστημών (Τμήμα Βιολογίας) και στην Παιδαγωγική Σχολή (ΠΤΔΕ) αντίστοιχα. Έχει παρακολουθήσει μια σειρά επιμορφωτικών σεμιναρίων στο εσωτερικό και το εξωτερικό. Έχει διδάξει ως Βιολόγος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (25 έτη, κατά τα τελευταία 7 έτη υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης), στο ΑΠΘ (Τμήμα Βιολογίας, Διδασκαλείο Νηπιαγωγών και Διδασκαλείο Δ. Γληνός του ΠΤΔΕ) και στο ΠΤΝ του ΠΔΜ από το 2009. Έχει συνεργαστεί σε 11 ερευνητικά έργα.
Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα σχετίζονται κυρίως με:
την επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτικών σε ζητήματα διδακτικού σχεδιασμού (ΔΜΑ) και διδασκαλίας των Φυσικών επιστημών, την εννοιολογική οικολογία της Εξελικτικής Θεωρίας, την διερεύνηση αντιλήψεων και την καλλιέργεια των δεξιοτήτων της επιστημονικής μεθόδου σε παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας των παιδιών προσχολικής ηλικίας, οι οποίες σχετίζονται με βασικές βιολογικές έννοιες και διαδικασίες και τέλος ζητήματα που σχετίζονται με την Εκπαίδευση για την Βιώσιμη Ανάπτυξη και την σύνδεσή της με την επίτευξη των Στόχων για την Βιώσιμη Ανάπτυξη του ΟΗΕ.
ΧΡΙΣΤΙΑΝΑ ΛΑΠΠΑ
https://www.researchgate.net/profile/Christina-Lappa
Ελαβε το διδακτορικό της από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Τμήμα Ειδικής Αγωγής).
Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται σε Νοητική Αναπηρία, Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος, Ειδική Αγωγή, Συνεκπαίδευση, Εκπαιδευτικές Πολιτικές, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Αναπτυξιακές Αναπηρίες, Πρώιμη Παρέμβαση, Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς, Κοινωνικές Δεξιότητες, Κατάκτηση Γλωσσών. Οι μεθοδολογικές της προτιμήσεις κλίνουν προς ποσοτικές έρευνες, πειραματικά σχέδια, σχέδια έρευνας.