Το σχολείο ως χώρος κοινωνικοποίησης

Η παρούσα ενότητα - διάρκειας δυο διαλέξεων - αποτελεί συνέχεια των παρουσιάσεων αναφορικά με τις επιστημολογικές αντιπαραθέσεις γύρω από τον χαρακτήρα των Επιστημών της Αγωγής και το περιεχόμενο της ίδιας της έννοιας της Αγωγής. Στο παράδειγμα της έννοιας της κοινωνικοποίησης η αντιπαράθεση αφορά στο ρόλο και στη σημασία του σχολείου στις διαδικασίες κοινωνικής αναπαραγωγής. Η έννοια προσεγγίζεται από τη σκοπιά του δομολειτουργισμού, της θεωρίας της κοινωνικής αλληλόδρασης και της θεωρίας του Habitus. Μέσα από τη σχετικά σύντομη παρουσίαση των θέσεων των Durkheim, Parsons, Mead και Bourdieu επιδιώκεται η κατανόηση εκ μέρους των φοιτητών και φοιτητριών μιας σειράς διαδικασιών, περισσότερο κρυφών και λιγότερο φανερών, οι οποίες επηρέαζουν με αποφασιστικό τρόπο την πορεία ανάπτυξης των μαθητών καθώς και τις ευκαιρίες της κοινωνικής τους εξέλιξης. Έτσι φωτίζονται συγκεκριμένες και με ιδιαίτερη κοινωνική σημασία διαστάσεις του ρόλου του εκπαιδευτικού.