Κριτική Παιδαγωγική

Η Κριτική Παιδαγωγική παρουσιάζεται ως ο "τρίτος πόλος" στο χώρο των Επιστημών της Αγωγής. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στην επιστημολογική της προέλευση, την Κριτική Θεωρία. Αναδεικνύεται έτσι το πλέγμα των σχέσεων και των διαμεσολαβήσεεων μεταξύ κοινωνίας και σχολείου και τυγχάνουν ιδιαίτερης μνείας ζητήματα αναπαραγωγής κοινωνικών ανισοτήτων μέσω του σχολείου και της εκπαίδευσης. Καθίστανται έτσι ορατοί και κατανοητοί οι περιορισμοί των προηγούμενων δυο θεωρήσεων σε σχέση με την ανάγκη ανάλυσης και κατανόησης σειράς αρνητικών επιπτώσεων της παρεχόμενης εκπαίδευσης στο ζήτημα της άμβλυνσης των σχολικών και κοινωνικών ανισοτήτων. Περαιτέρω, ο ρόλος του εκπαιδευτικού προσεγγίζεται από μια ευρύτερη οπτική σε σχέση με αυτή που ενσωματώνει η έννοια της παιδαγωγικής σχέσης, εστιάζοντας έτσι και στο μετασχηματιστικό δυναμικό της διδασκαλίας.