ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΚΟΛΛΙΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ, ΣΧΙΖΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
Κωδικος μαθηματος στο MSTeams: 25d17fs
Διευθυνση στο MsTeams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2df02a65d9834392a1f8108b66fe8206%40thread.tacv2/conversations?groupId=5147181b-5022-40a6-8edb-1d2c08c544a5&tenantId=3180bf70-17cc-44f6-90a4-5c9476625295
Περιεχόμενο μαθήματος
Οντολογία των επιστημών και χάρτης της επιστημονικής γνώσης.
Η χημεία της ζωής. Για τη φύση των επιστημονικών εξηγήσεων. Ορισμός της
βιολογική εξέλιξης και παρανοήσεις των μαθητών. Δομή και λειτουργία των
μεγάλων βιολογικών μορίων: Υδατάνθρακες, Λίπη, Νουκλεικά οξέα, Πρωτεΐνες.
Τι είναι η ζωή: Λειτουργικός ορισμός και παρανοήσεις των μαθητών. Βασικές
βιολογικές διαδικασίες: Θρέψη, Αύξηση, Κίνηση, Απόκριση σε ερεθίσματα,
Απέκκριση και Αναπαραγωγή. Φωτοσύνθεση, Αναπνοή και παρανοήσεις των
μαθητών. Τι είναι η ζωή: Δομικός ορισμός και παρανοήσεις των μαθητών.
Περιήγηση στο κύτταρο: μέγεθος κυττάρων, προκαρυωτικά και ευκαρυωτικά
κύτταρα, κυτταρικά οργανίδια. Ιοί. Ανθεκτικότητα των μικροβίων στα
αντιβιοτικά. Νεοδαρβινική θεωρία της εξέλιξης
Εξηγήσεις στη Φυσική και Εξηγήσεις στην Καθημερινή ζωή. Διαφορές
επιχειρηματολογίας στη Φυσική και στην Καθημερινή ζωή.
Κλίμακες. Υπολογισμοί διαστάσεων φυσικών οντοτήτων σε μακέτες με τήρηση
των αναλογιών.
Γεωμετρική Οπτική. Το μοντέλο των ακτινών. Πρόβλεψη σκιών.
Θερμικά φαινόμενα. Διάκριση θερμότητας και θερμοκρασίας. Διάδοση της
θερμότητας με αγωγή, ακτινοβολία, ρεύματα, εξάτμιση/συμπύκνωση. Το
μικροσκοπικό μοντέλο για τη θερμότητα και τη θερμοκρασία.
Θερμοχωρητικότητα. Φαινόμενο Θερμοκηπίου.
Δομή της Ύλης. Σωματιδιακή δομή της ύλης, διάκριση ατόμων-μορίων, διάκριση
φυσικών-χημικών διεργασιών
Εξάτμιση/Συμπύκνωση με έμφαση στο νερό. Σύνδεση με ροή θερμότητας.
Μηχανική. Κινητική.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα μπορούν να:
- αναγνωρίζουν τη θέση της φυσικής και της βιολογικής επιστήμης στο χάρτη της
σύγχρονης γνώσης - κατανοούν σημαντικές πτυχές του βιολογικού αντικειμένου και να διαθέτουν
γνώσεις υποβάθρου, απαραίτητες για τη μελλοντική διδασκαλία της επιστήμης
της βιολογίας - να είναι εξοικειωμένοι με παρανοήσεις των μαθητών σε βασικές έννοιες της
βιολογίας - να χρησιμοποιούν τη σκέψη τους για να απαντούν σε βιολογικά ερωτήματα
- συγκρίνουν εξηγήσεις της καθημερινής ζωής και εξηγήσεις στη Φυσική
- συγκρίνουν εξηγήσεις της Φυσικής και εξηγήσεις της Βιολογίας
- δημιουργούν εξηγήσεις σύμφωνες με τις πρακτικές της Φυσικής στις περιοχές
της Γεωμετρικής Οπτικής, της Θερμότητας, της Μηχανικής, της Δομής της Ύλης
και των Αλλαγών Κατάστασης - δημιουργούν εξηγήσεις σύμφωνες με τη Θεωρια της Εξέλιξης στο χώρο των
φαινομένων της Ζωής - υπολογίζουν τη σωστή σχέση διαστάσεων σε αναπαραστάσεις οντοτήτων του
μακρόκοσμου και του μικρόκοσμου - αναγνωρίζουν εναλλακτικούς τρόπους σκέψης των Φυσικών φαινομένων στον
τρόπο σκέψης τους και στον τρόπο σκέψης των συμφοιτητών τους. - αναγνωρίζουν τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα στην επιστήμη της
φυσικής και την επιστήμη της βιολογίας
Φόρτος Εργασίας ανα Εβδομάδα
Όπως φαίνεται και απο το περίγραμμα του μαθήματος περιμένουμε να μελετάτε (πέρα απο τη συμμετοχή στις παραδόσεις), κατα μέσο όρο (λογαριάζουμε και τις εργασίες) 5 ώρες την εβδομάδα για τις 13 εβδομάδες των μαθημάτων
Αξιολόγηση
Ο τελικός βαθμός ειναι ο μέσος όρος της βαθμολόγησης στο κομματι της Φυσικής και στο Κομματι της Βιολογίας. Το μεγαλυτερο ποσοστό του βαθμού προκύπτει απο την τελικη γραπτή εξέταση αλλα υπάρχει και ενα ποσοστό που προκύπτει απο τη συμμετοχή στις εργασίες και σε bonus εργασιες.
Ανταπόκριση στην αξιολόγηση των φοιτητων/τριων του ετους 2022-2023
Συμμετείχαν 25 φοιτητές/τριες. (ελπίζουμε σε περισσότερους/ες στο μελλον)
Αποφασίσαμε να εστιάσουμε στις δυο ερωτήσεις του ερωτηματολογίου που βαθμολογήθηκαν με βαθμό κάτω του 3,5 (στην 5-βαθμη κλίμακα Lickert)
1. Το εκπαιδευτικό υλικό που χρησιμοποιήθηκε (σύγγραμμα, βιβλιογραφία, e-class, κλπ) βοήθησε στην καλύτερη κατανόηση του
μαθήματος. MO 3,39
(θα προσπαθησουμε να απαιτήσουμε χρήση των συγγραμμάτων σε μικρές ασκήσεις ώστε να εξοικειωθείτε με την ανάγνωση Πανεπιστημιακών Συγγραμμάτων. Θα προσπαθησουμε να εχουμε διαθεσιμα συγγράμματα απο την αρχη του εξαμήνου)
2. Οι υπηρεσίες αναζήτησης πληροφοριών από την Πανεπιστημιακή Βιβλιοθήκη βοήθησαν στο μάθημα. MO 3,30
( η βιβλιοθηκη δεν ειναι ακομα ανοικτη. Δινουμε αλλες πηγες)
Επίσης απο τα εκτεταμμένα σχόλια κρατάμε :
κάποιοι/ες φοιτητες/τριες θα ήθελαν
α) ισχυρότερη αιτιολόγηση σχετικά με το υψηλό επίπεδο απαιτήσεων του μαθήματος
β) πιο λεπτομερή παρουσίαση των συγκεκριμένων πόρων που είναι διαθέσιμοι στο e-class
γ) πιο έγκαιρη βαθμολόγηση των μικρότερων εργασιών στη διάρκεια του εξαμήνου
Βαθμολογίες της συγκεκριμενης χρονιας
Έδωσαν το μάθημα 175. Προβιβάστηκαν 92 ( λιγο πάνω απο 50%)
Μέσος ορος συνολικά: 4,8. Μέσος ορος οσων προβιβάστηκαν 6,5
ΛιγότεραΚωδικος μαθηματος στο MSTeams: 25d17fs
Διευθυνση στο MsTeams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2df02a65d9834392a1f8108b66fe8206%40thread.tacv2/conversations?groupId=5147181b-5022-40a6-8edb-1d2c08c544a5&tenantId=3180bf70-17cc-44f6-90a4-5c9476625295
Περιεχόμενο μαθήματος
Οντολογία των επιστημών και χάρτης της επιστημονικής γνώσης.
Η χημεία της ζωής. Για τη φύση των επιστημονικών εξηγήσεων. Ορισμός της
βιολογική εξέλιξης και παρανοήσεις των μαθητών. Δομή και λειτουργία των
μεγάλων βιολογικών μορίων: Υδατάνθρακες, Λίπη, Νουκλεικά οξέα, Πρωτεΐνες.
Τι είναι η ζωή: Λειτουργικός ορισμός και παρανοήσεις των μαθητών. Βασικές
βιολογικές διαδικασίες: Θρέψη, Αύξηση, Κίνηση, Απόκριση σε ερεθίσματα,
Απέκκριση και Αναπαραγωγή. Φωτοσύνθεση, Αναπνοή και παρανοήσεις των
μαθητών. Τι είναι η ζωή: Δομικός ορισμός και παρανοήσεις των μαθητών.
Περιήγηση στο κύτταρο: μέγεθος κυττάρων, προκαρυωτικά και ευκαρυωτικά
κύτταρα, κυτταρικά οργανίδια. Ιοί. Ανθεκτικότητα των μικροβίων στα
αντιβιοτικά. Νεοδαρβινική θεωρία
Κωδικος μαθηματος στο MSTeams: 25d17fs
Διευθυνση στο MsTeams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2df02a65d9834392a1f8108b66fe8206%40thread.tacv2/conversations?groupId=5147181b-5022-40a6-8edb-1d2c08c544a5&tenantId=3180bf70-17cc-44f6-90a4-5c9476625295
Περιεχόμενο μαθήματος
Οντολογία των επιστημών και χάρτης της επιστημονικής γνώσης.
Η χημεία της ζωής. Για τη φύση των επιστημονικών εξηγήσεων. Ορισμός της
βιολογική εξέλιξης και παρανοήσεις των μαθητών. Δομή και λειτουργία των
μεγάλων βιολογικών μορίων: Υδατάνθρακες, Λίπη, Νουκλεικά οξέα, Πρωτεΐνες.
Τι είναι η ζωή: Λειτουργικός ορισμός και παρανοήσεις των μαθητών. Βασικές
βιολογικές διαδικασίες: Θρέψη, Αύξηση, Κίνηση, Απόκριση σε ερεθίσματα,
Απέκκριση και Αναπαραγωγή. Φωτοσύνθεση, Αναπνοή και παρανοήσεις των
μαθητών. Τι είναι η ζωή: Δομικός ορισμός και παρανοήσεις των μαθητών.
Περιήγηση στο κύτταρο: μέγεθος κυττάρων, προκαρυωτικά και ευκαρυωτικά
κύτταρα, κυτταρικά οργανίδια. Ιοί. Ανθεκτικότητα των μικροβίων στα
αντιβιοτικά. Νεοδαρβινική θεωρία