Τεχνολογική Στρατηγική
ΣΤΑΜΠΟΥΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΗ
1. Περιγραφή του μαθήματος
Η Τεχνολογική Στρατηγική (ΤΣ) ασχολείται με την συνεχή προσπάθεια των επιχειρήσεων και οργανισμών να αξιοποιήσουν τις τεχνολογικές εξελίξεις, να τις επηρεάσουν και να τις αξιοποιήσουν σε όφελός τους. Το μάθημα ξεκινά με την ανασκόπηση των εννοιών που αφορούν στην τεχνολογική αλλαγή και την οικονομικής της τεχνολογίας και της καινοτομίας, και τις (δι)επιστημονικές θεωρίες που συμβάλλουν στην κατανόηση της τεχνολογικής αλλαγής. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται επίσης στο σύγχρονο πλαίσιο ανάλυσης των ζητημάτων που αφορούν στην άυλη βιομηχανική ιδιοκτησία (ευρεσιτεχνίες, πνευματικά δικαιώματα, σήματα κλπ). Τέλος, το μάθημα εστιάζει στα ειδικά ζητήματα τεχνολογικής στρατηγικής που αφορούν στην ανάπτυξη και αξιοποίηση τεχνολογίας στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον.
2. Μαθησιακοί στόχοι
Το μάθημα έχει ως σκοπό να βοηθήσει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες να κατανοούν τις εξελίξεις στο σύγχρονο τεχνολογικό περιβάλλον και και να σχεδιάζουν κατάλληλες πολιτικές και πρακτικές αποτελεσματικής διαχείρισής τους.
Το μάθημα στοχεύει στην:
-
Παροχή θεωρητικής γνώσης για την κατανόηση της αλληλεπίδρασης οικονομίας και τεχνολογίας
-
Σύνδεση της θεωρητικής γνώσης με την τεχνολογική και επιχειρηματική πραγματικότητα
-
Αναγνώριση της πρωταρχικής σημασίας της καινοτομίας και της οργανωσιακής μάθησης
-
Εξοικείωση με τον κόσμο της πνευματικής ιδιοκτησίας
-
Κατανόηση των βασικών λειτουργιών της Τεχνολογικής Στρατηγικής
-
Εξοικείωση με τα επιμέρους εργαλεία, τις πολιτικές και πρακτικές της Τεχνολογικής Στρατηγικής
3. Μαθησιακά αποτελέσματα
Με τη ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένεται οι συμμετέχοντες / συμμετέχουσες να :
-
μπορούν να εντοπίσουν πώς οι θεωρίες της Οικονομικής της Τεχνολογίας και της Τεχνολογικής Στρατηγικής εφαρμόζονται στο σύγχρονο οικονομικό περιβάλλον
-
δώσουν λύσεις σε πρακτικά προβλήματα που απαντώνται στο τεχνολογικά ρευστό επιχειρηματικό περιβάλλον
-
να μπορούν να σχεδιάσουν πολιτικές και πρακτικές Τεχνολογικής Στρατηγικής
-
βελτιώσουν την ικανότητά τους να επικοινωνούν, να συνεργάζονται και να ηγούνται σε ζητήματα τεχνολογίας και καινοτομίας
4. Αξιολόγηση φοιτητών
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνει βάση εργασιών στη διάρκεια του εξαμήνου (30%) και της τελικής εργασίας (70%). Οι εργασίες θα είναι κυρίως ομαδικές, αλλά η αξιολόγηση ατομική.
5. Προτεινόμενα συγγράμματα
Ελληνικά:
Bessant J και Tidd J. (2017) Καινοτομία και Επιχειρηματικότητα, 3η Αγγλική Έκδοση, Εκδόσεις Τζιόλα
Schilling, M. A. (2017) Η Στρατηγική Διοίκηση της Τεχνολογικής Καινοτομίας, 4η Αγγλική Έκδοση, Broken Hill
Tidd J. and Bessant J. (2018) Στρατηγική Διοίκηση Καινοτομίας, Broken Hill
White M. and Bruton G. (2010) Η στρατηγική διαχείριση της τεχνολογίας και της καινοτομίας. Κριτική
Σ̟παής Γ. (2007) Εισαγωγή στη ∆ιαχείριση Τεχνολογικών Καινοτοµιών, Κριτική
Αγγλικά:
Christensen C.M. and Raynor M.E. (2003) The Innovators Solution: creating and sustaining successful growth, Harvard Business School Press
Dosi G. et al (eds) (1988) Tecchical change and economic theory, Edward Elgar
Fagerberg J., Mowery D. & Nelson R., (eds) (2005) The Oxford Handbook of Innovation. Oxford University Press, Oxford
Markides, C., and Geroski, P.A. (2005) Fast second : how smart companies bypass radical innovation to enter and dominate new markets, John Wiley & Sons
Schilling, M. A. (2017) Strategic Management of Technological Innovation 5th Ed., McGraw Hill
Scott, S. (2008) Handbook of Technology and Innovation Management, John Wiley & Sons Ltd
Scott, S. (2009) Technology Strategy for Managers and Entrepreneurs, Pearson/Prentice Hall
6. Κύρια επιστημονικά περιοδικά
-
Clean Production
-
Futures
-
Harvard Business Review
-
International Journal of Innovation Management
-
Journal of Business Venturing
-
Journal of Engineering and Technology Management
-
Journal of High Technology Management Research
-
Journal of Product Innovation Management
-
Research Policy
-
Research Technology Management
-
Sloan Management Review
-
Technological Forecasting and Social Change
-
Technology analysis & strategic management
-
Technovation
7. Ιστοσελίδες
-
Facebook: MOKE (Καινοτομία και Επιχειρηματικότητα στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας), DW/digital, BBC/Click
-
YouTube: MOKEUTh, Strategyzer
-
https://ec.europa.eu/info/departments/research-and-innovation_en
-
https://ec.europa.eu/info/departments/regional-and-urban-policy_en
-
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/desi - The Digital Economy and Society Index (DESI)
Λιγότερα
1. Περιγραφή του μαθήματος
Η Τεχνολογική Στρατηγική (ΤΣ) ασχολείται με την συνεχή προσπάθεια των επιχειρήσεων και οργανισμών να αξιοποιήσουν τις τεχνολογικές εξελίξεις, να τις επηρεάσουν και να τις αξιοποιήσουν σε όφελός τους. Το μάθημα ξεκινά με την ανασκόπηση των εννοιών που αφορούν στην τεχνολογική αλλαγή και την οικονομικής της τεχνολογίας και της καινοτομίας, και τις (δι)επιστημονικές θεωρίες που συμβάλλουν στην κατανόηση της τεχνολογικής αλλαγής. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται επίσης στο σύγχρονο πλαίσιο ανάλυσης των ζητημάτων που αφορούν στην άυλη βιομηχανική ιδιοκτησία (ευρεσιτεχνίες, πνευματικά δικαιώματα, σήματα κλπ). Τέλος, το μάθημα εστιάζει στα ειδικά ζητήματα τεχνολογικής στρατηγικής που αφορούν στην ανάπτυξη και αξιοποίηση τεχνολογίας στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον.
2. Μαθησιακοί στόχοι
Το μάθημα έχει ως σκοπό να βοηθήσει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες να κατανοούν τις εξελίξεις στο σύγχρονο τεχνολογικό περιβάλλον και και να σχεδιάζουν κατάλληλες πολιτικές και πρακ
1. Περιγραφή του μαθήματος
Η Τεχνολογική Στρατηγική (ΤΣ) ασχολείται με την συνεχή προσπάθεια των επιχειρήσεων και οργανισμών να αξιοποιήσουν τις τεχνολογικές εξελίξεις, να τις επηρεάσουν και να τις αξιοποιήσουν σε όφελός τους. Το μάθημα ξεκινά με την ανασκόπηση των εννοιών που αφορούν στην τεχνολογική αλλαγή και την οικονομικής της τεχνολογίας και της καινοτομίας, και τις (δι)επιστημονικές θεωρίες που συμβάλλουν στην κατανόηση της τεχνολογικής αλλαγής. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται επίσης στο σύγχρονο πλαίσιο ανάλυσης των ζητημάτων που αφορούν στην άυλη βιομηχανική ιδιοκτησία (ευρεσιτεχνίες, πνευματικά δικαιώματα, σήματα κλπ). Τέλος, το μάθημα εστιάζει στα ειδικά ζητήματα τεχνολογικής στρατηγικής που αφορούν στην ανάπτυξη και αξιοποίηση τεχνολογίας στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον.
2. Μαθησιακοί στόχοι
Το μάθημα έχει ως σκοπό να βοηθήσει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες να κατανοούν τις εξελίξεις στο σύγχρονο τεχνολογικό περιβάλλον και και να σχεδιάζουν κατάλληλες πολιτικές και πρακ
Εισαγωγική διάλεξη
Τεχνολογική αλλαγή και οικονομική εξέλιξη
Βασικές έννοιες: Γνώση, τεχνολογία, καινοτομία και επιχειρηματικότητα
Βιομηχανικές και τεχνολογικές επαναστάσεις, τεχνο-οικονομικά παραδείγματα και κοινωνικο-τεχνικά συστήματα
Συστήματα καινοτομίας και καινοτομικές συστάδες
Κοινωνικο-τεχνική μετάβαση
Ρηξικέλευθη καινοτομία
Ανασκόπηση 1ης εβδομάδας
Πηγές της καινοτομίας
Παράγοντες επιτυχίας της καινοτομίας
Καινοτομική και Τεχνολογική Στρατηγική
Εκμετάλλευση της Τεχνολογίας για ανταγωνιστικό πλεονέκτημα
Τεχνολογικά πρότυπα (Standards)
Το κυρίαρχο σχέδιο (Dominant design)
Συμπληρωματικοί πόροι (complementary assets)
Τι είναι η αρθρωτή σχεδίαση – τμηματοποίηση (Modularity);
Πλατφόρμες προϊόντων
Τεχνολογικές πλατφόρμες και στρατηγικές οικοσυστημάτων
ΑΝΑΘΕΣΗ 1ης ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΜΕΛΕΤΗ ΑΡΘΡΩΝ
Πνευματική περιουσία:
- Ορισμοί
- Οικονομικά της ΠΙ
- Στρατηγική ΠΙ
Δυναμικές Ικανότητες: Μάθηση
Η διαδικασία δημιουργίας γνώσης
- Ατομική και Οργανωσιακή Γνώση
- Αφομοιωτική Ικανότητα
- Εξάρτηση διαδρομής και τεχνολογική στρατηγική
- Κίνδυνοι: τεχνολογικός εγκλωβισμός και γνωσιακή απαξίωση
- Δίκτυα γνώσης και συστάδες καινοτομίας
Τεχνολογική Προοπτική Διερεύνηση (Technology Foresight)
Τεχνολογική Παρακολούθηση
Δημιουργία και ανάλυση σεναρίων
Τεχνολογικός χάρτης ανάπτυξης (Technology Road-Mapping (TRM)
Παρουσίαση εργασιών Α' ΜΕΡΟΣ
ΑΝΑΘΕΣΗ 2ης ΕΡΓΑΣΙΑΣ: 5 ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ
Digitalisation strategy
Industry 4.0
Τεχνολογικός έλεγχος
Ψηφιακός έλεγχος (Digital Audit)
Ανακεφαλαίωση
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ Β' ΜΕΡΟΣ