Ανακοίνωση | Ημερομηνία |
---|---|
1. A summary of the documentary film "The Journey" by Maria Iliou shown the previous week in class. Some of the most significant parts. 2. A student's very interesting presentation titled: "The Dancing Hat" PowerPoint + reading of part of a letter she wrote (creative writing based on actual facts). At the end: a song from Cyprus related to the presentation. 3. Discussion with students - Questions-Answers: based on both, the film and the presentation. AMT |
χθες - 9:55 μ.μ. |
1. Showing: Documentary film (in 3 parts) by Maria Iliou: "The Journey" - Duration: 1 hr.27'. With interviews and historical references. A film on Greek immigrants from Greece to the USA in three consecutive periods of time: approximately, 1880s-1920s; 1920s-1950s; 1950s-1970s. - Arrival: New York, Ellis Island - Greeks, Italians, Jews, and other immigrants who left their country. Greeks left due to extreme poverty. - N.Y.C. (New York City), Chicago (Jane Addams) Professions: shoe-shine parlours; small shops, etc. - the 'padrone'. - Colorado (1914): miners, some of whom are Greek in origin. Strike in the mines with Louis Tikas from Crete being one of the leaders of that strike. - Florida: Greek fishing fleet with diving suits (diving for sponges). They were better equipped than the Americans, and experts at this profession. Fights ensued. - Ku-Klux-Klan - etc. 1912 - Balkan wars 1914-1918: 1st World War 1929: economic crash (Κραχ) 1939-1945: 2nd World War The Greek immigrants' involvement ΠΑΙΔΕΙΑ / Education and its importance in the lives of the immigrants, esp. 2nd generation, onwards. Brides - families - two greek newspapers: the 'Atlantis' and 'National Herald' (Εθνικός Κήρυξ) Churches were built for baptisms and weddings Rising to recognition, etc. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2. Vocabulary displaced persons: refugees immigrants - emigrants - migrants acclimate shoe-shine parlours do a range of jobs textile industry geographical spread: diaspora americanised greek names: for example, 'Kostas' or 'Costas' would be called 'Gus'. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 3. Discussion - Comments regarding the film. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- AMT |
Τρίτη, 19 Νοεμβρίου 2024 - 1:15 π.μ. |
Καλημέρα σας. Χθες 11.11.24 επισκέφθηκα τον εκδότη στην Θεσσαλονίκη και το σύγγραμμα με Αριθμό Ευδόξου [133037385] - Anastasia-Marina Tsoutsoulopoulou, Learning English for Archaeology, University Studio Press: Θεσσαλονίκη ISBN: 978-960-12-2656-9 είναι το προτεινόμενο για το Αγγλικά 3. Ήδη έφτασε στον Βόλο και θα διανέμεται στα βιβλιοπωλεία αυτήν την εβδομάδα και εντεύθεν. Σάς ευχαριστώ. Αναστασία-Μαρίνα Τσουτσουλοπούλου
Εφόσον κάποιος φοιτητής/κάποια φοιτήτρια έχει επιλέξει το Αγγλικά 1 και το Αγγλικά 3 ταυτόχρονα, μπορεί για το Αγγλικά 1 να επιλέξει κάποιο άλλο σύγγραμμα από τα προτεινόμενα. Σάς ευχαριστώ. Αναστασία-Μαρίνα Τσουτσουλοπούλου |
Τρίτη, 12 Νοεμβρίου 2024 - 5:40 μ.μ. |
Σήμερα, έγινε μια εισαγωγή στην ύλη του μαθήματος έως τώρα - H περίληψη υπάρχει στην προηγούμενη ανακοίνωση. Αναφορά στο φιλμ Lion και αφήγηση της υπόθεσης από φοιτήτρια που είδε το έργο. Ενδιαφέρουσα συζήτηση για διάφορα κοινωνικά/ατομικά θέματα, με Ερωτήσεις και Απαντήσεις + Λεξιλόγιο. HOMEWORK: 1. Προετοιμασία του Unit 7. 2. Video showing (1.30' hours: The Journey) in class. Please, be there. ======================================================================== AMTsoutsoulopoulou |
Τετάρτη, 6 Νοεμβρίου 2024 - 3:00 μ.μ. |
A brief overview of Lesson 6. - Useful vocabulary [cancel (or: call-out) culture; it refers to the mass withdrawal of support from public figures or celebrities who have done things that aren't socially accepted today. This practice of 'canceling' or mass shaming often occurs on social media platforms.] - Unit 8: Task 5: Discussion about 2-3 quotes in class. Raising the question of societies and how 'cultures' can direct people's mind, so they become accepted by one another, function as one group and understand each other. - Culture & Subculture - what they are. - Unit 7: quotes: reading and discussion - Reference to 'Lion' (film about an Indian boy of 5 years of age and how he was lost by entering a train). - Reference to 'The Journey' (film by Maria Iliou) about Greek immigrants to the USA (1880s - 1980s). HOMEWORK. - Try to find 'Lion' (the film) and write what its plot is as well as the main characters. Beginning-middle-end. Alternatively: - Write a paragraph (or more) commenting on Unit 7: any one of the quotes in the Warm-up exercise OR Unit 8: any one of the questions/statements of Task 5. N.B. It is possible that next week we might watch one film. AMT |
Τετάρτη, 30 Οκτωβρίου 2024 - 2:45 μ.μ. |
A brief overview of the 5th lesson: 1. Coding - Decoding of communication symbols (paragraph 2: Unit 8): an explanation 2. Saw online: pictures of clothes of other tribes/ peoples. For example: India, etc. as part of their culture 3. Unit 8: Task 1: Questions - Answers 4. Discussion about differences and similarities - cultural trends - in various parts of the world. For instance, Hindu Indians, Moslems in different countries. 5. Two short videos on materials that belonged to one people, with the example of ancient Egypt. Exhibits in the modern Museum of Gaza in Egypt. HOMEWORK: (a) Choose one tribe/ community and how they dress/ eat/ celebrate their weddings/other. (b) Choose any question to answer: Unit 8: Task 2b or 4 (1 or2) or 5 (optional). NEXT TIME: We'll discuss questions from Task 5. AMT
|
Κυριακή, 27 Οκτωβρίου 2024 - 7:55 μ.μ. |
- A brief overview of the previous lesson - UNIT 8: "Cultural Perspectives" - Warm-up exercise: 4 quotes: read and discussed in class - Text: Reading & translation - Discussion: about human values, cultures, cultural similarities with and differences from other peoples (λαούς). Examples - Inferences and Conclusions (and open-end answers).
* Meaning of 'inference' and 'conclusion': Source:
details from a text and personal knowledge. A reader makes an inference about what is happening.
based on facts and details. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Πηγή: https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/glossology/show.html?id=69 Η Πύλη για την ελληνική γλώσσα
https://www.greek-language.gr › tools
conclusion: συμπέρασμα inference: συμπέρασμα - συνεπαγωγή, συναγωγή (βλ. παρακάτω): Ο όρος συναγωγή αναφέρεται γενικά σε νοητικές διεργασίες στο πλαίσιο της απόδοσης σημασίας και συγκεκριμένα στην άρρητη ή την υποδηλούμενη σημασία: όλα αυτά που εννοούνται χωρίς να εκφράζονται ακριβώς, επειδή οι συνομιλητές μοιράζονται συμβατικά ένα σύνολο παραδοχών για τον κόσμο, γεγονός που τους επιτρέπει να επικοινωνούν αποτελεσματικά χωρίς να είναι αναγκασμένοι να επεξηγούν τα πάντα. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- HOMEWORK: 1.Unit 8: Paragraph 2: To continue our discussion in class, try to say in simple English (or Greek) what it is you understand from the following phrase from the text (in Unit 8): "... encode human experiences symbolically" - [κωδικοποιούμε ανθρώπινες εμπειρίες με σύμβολα] 2. To do: Task 1. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- AMT
|
Κυριακή, 20 Οκτωβρίου 2024 - 9:55 π.μ. |
1. General info regarding the course 2. Culture & Civilisation: topics discussed/ pictures shown in class What culture is/ What civilisation is What is subculture? What is literacy? Is there civilisation without a culture? Is there culture without a people's common history/ background? 3. The pros and cons of civilisation. An anthropologist once said: "The soul of civilisation is the civilisation of the soul". 4. The word "culture" - "cultivate" - 'cultivating our soul'. 5. Civilisation and Technology (inventions - development - trade, etc.) 6. Spiritual vs. technological advancements and development of humanity 7.a. Some of the pros of civilisation: - any means that helps us advance our self, our spirit, and make our lives liveable and easier. Love - peace - non-violence - justice (affecting our behaviour towards others). - The products of the human spirit - e.g., literacy (i.e., the ability to read, write, speak and listen, and to be listened to and understood), philosophy, literature, science, math, astronomy, music, dance, ways to grow crops and feed animals and humans, arts and crafts, etc. 7.b. Some of the cons of civilisation: Illicit trade, stealing, cheating on others, abuse of other human beings and animals, smoking, drinking (heavily), drugs, trade of weapons (for wars), anything caused due to avarice, hunger for power, addictions, etc. etc.
|
Τετάρτη, 9 Οκτωβρίου 2024 - 7:55 μ.μ. |
- General information regarding the course (once more). - Homework (written by a student): read (by teacher) in class. Topics: (a) What is culture? (b) What is the difference between culture and civilization? A discussion followed, expanding on these topics. The positive and negative aspects of civilization (+ pictures online). - For some information on culture and civilization, see: e-class: Documents. The lesson is conducted in both languages, English and Greek, as befits a multi-level class. Anastasia-Marina Tsoutsoulopoulou Instructor of English
|
Πέμπτη, 3 Οκτωβρίου 2024 - 12:10 π.μ. |
1st meeting: 25.09.2024 - general information Καλωσορίσατε στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Για όσους φοιτητές/ όσες φοιτήτριες (σκέφτονται να) επιλέξουν το μάθημα "Αγγλική γλώσσα για ακαδημαϊκούς σκοπούς 1": Απαραίτητη προϋπόθεση για το μάθημα είναι τουλάχιστον οι βασικές γνώσεις (intermediate-upper intermediate level), ώστε να μπορεί κάποιος/α να παρακολουθεί χωρίς ιδιαίτερη -ή καμία- δυσκολία. Προτεινόμενη θεματολογία: 1ο εξάμηνο: Κουλτούρα - πολιτισμός (χειμερινό - 1ο έτος σπουδών) 2ο εξάμηνο: Μυθολογία (εαρινό - 1ο έτος σπουδών) 3ο εξάμηνο: Αρχαιολογία (χειμερινό - 2ο έτος σπουδών) 4ο εξάμηνο: Ιστορία (εαρινό - 2ο έτος σπουδών)
Στο Τμήμα Ι.Α.Κ.Α. διατίθενται 4 ξένες γλώσσες προς εκμάθηση: Αγγλικά - Γερμανικά - Ιταλικά - Γαλλικά και είναι μαθήματα Υποχρεωτικά Επιλογής (Υ/Ε). Αυτό σημαίνει πως ένας φοιτητής/μια φοιτήτρια χρειάζεται να εξεταστεί σε μία ξένη γλώσσα επιτυχώς. Ανά εξάμηνο αναλογούν 5 πιστωτικές μονάδες ECTs.
ERASMUS. Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας συνεργάζεται με πανεπιστήμια σε κάποιες χώρες της Ευρώπης και οι φοιτητές/φοιτήτριες μπορούν να απευθύνονται στο αρμόδιο γραφείο για πληροφορίες (ή στο site του πανεπιστημίου).
ΒΑΘΜΟΙ. Βαθμοί δεν αναγράφονται στα ηλεκτρονικά βαθμολόγια μετά από την εξέταση εξαμήνου. Αντ' αυτού, υπάρχει μόνον ο χαρακτηρισμός "ΕΠΙΤ." (PASS) (εφόσον κάποιος/α περάσει επιτυχώς το μάθημα) ή "ΑΠΟΤ." (FAIL) για το αντίθετο. Σε περίπτωση που δεν περάσει το μάθημα στην εξεταστική περίοδο του εξαμήνου, έχει δικαίωμα επανεξέτασης τον Σεπτέμβριο, στις επαναληπτικές εξετάσεις.
ΔΗΛΩΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Όπως και τα άλλα μαθήματα, το μάθημα της ξένης γλώσσας δηλώνεται στη Γραμματεία του τμήματος.
Στο e-class ενός μαθήματος δηλώνονται τα ονόματα των φοιτητών για ό,τι αφορά το μάθημα και το περιεχόμενο του συγκεκριμένου μαθήματος, αλλά ΔΕΝ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑ την Γραμματεία! Προσοχή στο χρονικό διάστημα που δίνει η Γραμματεία για τις εγγραφές και τις δηλώσεις μαθημάτων! Εάν ένας φοιτητής ή μία φοιτήτρια δεν έχει δηλώσει το μάθημα κατά την διάρκεια των δηλώσεων μαθημάτων στην Γραμματεία του Τμήματος, δεν θα φαίνεται το όνομά του/της στο βαθμολόγιο κι ο διδάσκων/η διδάσκουσα δεν είναι αρμόδιος/αρμόδια και δεν μπορεί να παρέμβει στο ηλεκτρονικό σύστημα. Αυτό σημαίνει ότι, ακόμη κι αν δώσει εξετάσεις ένας φοιτητής/μία φοιτήτρια επιτυχώς, δεν μπορεί να περαστεί ο τελικός βαθμός εξαμήνου αλλά ούτε έχει δικαίωμα να δώσει τον Σεπτέμβριο. Σε τέτοια περίπτωση, σε κάποια επόμενη περίοδο ο φοιτητής/η φοιτήτρια δηλώνει το μάθημα, ώστε να μπορέσει και να βαθμολογηθεί. Σε κάθε περίπτωση, καλό είναι να έρθει έγκαιρα/αμέσως σε συνεννόηση με την Γραμματεία του τμήματος και με τον διδάσκοντα/την διδάσκουσα.
Το Πανεπιστήμιο δεν δίνει πιστοποιητικό γλωσσομάθειας για τις ξένες γλώσσες, γιατί η Ξένη Γλώσσα θεωρείται μάθημα.
Απαλλαγή από το μάθημα Αγγλικής γλώσσας στο ΙΑΚΑ, όταν κάποιος φοιτητής/κάποια φοιτήτρια έχει ένα από τα πιστοποιητικά γλωσσομάθειας, όπως First Certificate, Advanced, Proficiency δεν δίνεται, μετά από απόφαση του Κέντρου Ξένων Γλωσσών, λόγω του ότι η ξένη γλώσσα αφορά στην εκμάθηση όρων μέσα από σχετικά κείμενα που άπτονται των γνωστικών αντικειμένων των σπουδών (ενδεικτικά, βλ. γενική θεματολογία ανά εξάμηνο, παραπάνω).
Η διδάσκουσα: Αναστασία-Μαρίνα Τσουτσουλοπούλου ΕΕΠ Αγγλικής γλώσσας
Παρακαλείστε να προσέξετε: Σχετικά με τις παρουσίες στο μάθημα, αυτές δεν είναι υποχρεωτικές. Ωστόσο, πέρα από 4 παντελείς απουσίες χωρίς κάποιο σοβαρό λόγο στην τάξη κατά την διάρκεια του εξαμήνου, δηλαδή, με την απουσία του συνόλου των φοιτητών και φοιτητριών άνευ αιτίας, η ύλη ενδέχεται να θεωρηθεί μη διδακτέα και να μην γίνουν εξετάσεις εξαμήνου ούτε τον Φεβρουάριο ούτε και τον Σεπτέμβριο του επόμενου έτους. -------------------------------------------------- Στην 1η μας συνάντηση: Γενική συζήτηση για θέματα που αφορούν την κουλτούρα/ τον πολιτισμό. Τι σημαίνουν αυτοί οι όροι - Culture/ Civilization. Μετακίνηση λαών, πληθυσμών, μετανάστευση - immigration, moving to another place, country, home for different reasons. HOMEWORK: Think about what culture and/or civilization is. Bring your thoughts, your notes or a paragraph or a short passage to our lesson next week. Instructor: Anastasia-Marina Tsoutsoulopoulou |
Σάββατο, 28 Σεπτεμβρίου 2024 - 8:35 μ.μ. |